στόχοι/αναλυτικό πρόγραμμα ομίλου



ΦΟΡΜΑ ΥΠΟΒΟΛΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΙΛΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ ΕΚΠ/ΚΟΥ
Πετρίδου Αντωνία
ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ
ΠΕ70 και ΠΕ03
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΟΜΙΛΟΥ
Όμιλος Μαθηματικών
ΤΑΞΗ
Ο όμιλος απευθύνεται στους μαθητές της Ε΄ και της Στ΄ τάξης
ΑΡΙΘΜΟΣ ΜΑΘΗΤΩΝ
15-20
ΣΤΟΧΟΙ
 Ο όμιλος έχει σκοπό να κάνει ορατά τα μαθηματικά στην καθημερινή ζωή και γενικότερα, στον ανθρώπινο πολιτισμό, βοηθώντας τους να αναπτύξουν σκέψη και κρίση που αξιοποιούν τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες που διέπουν τη μαθηματική σκέψη του Δυτικού Πολιτισμού, ώστε να αντιμετωπίζουν τις υλικές και πνευματικές ανάγκες της ζωής τους με κριτικό, δημιουργικό και λειτουργικό τρόπο, δηλαδή, ως μαθηματικά εγγράμματα μέλη της κοινωνίας στην οποία ανήκουν. Επιπλέον, να μπορούν να εκτιμούν τη μαθηματική πληροφορία που παρατίθεται σε ποικίλα επικοινωνιακά μέσα και πολυτροπικά κειμενικά είδη, όπως διαγράμματα, πίνακες, κ.λ.π.


ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ/ΔΡΑΣΕΩΝ
Οκτώβριος 2012:
Συνάντηση 1η: Διερεύνηση των πεποιθήσεων των μαθητών αναφορικά με τη φύση, τη μάθηση και τη διδασκαλία των μαθηματικών και εισαγωγή και παρουσίαση του θέματος με το οποίο θα ασχοληθούμε την σχολική χρονιά 2012-13.
Παρουσίαση του βιβλίου  της Βίβιαν Φρεντς &Ρος Κόλινς, (2002),  «Από το μηδέν στο Δέκα- η ιστορία των αριθμών», εκδόσεις Καστανιώτη. Συζήτηση και καταγραφή των απόψεων των μαθητών για την προέλευση των αριθμών


Συνάντηση 2η: Ιστορία των αριθμητικών συστημάτων και της θεσιακής αξίας των ψηφίων.
«Πώς άρχισαν όλα;», «Πώς μετράς χωρίς αριθμούς;», «Πώς μετράς μεγάλους αριθμούς;», «Είναι το μηδέν αριθμός;»: Από το βιβλίο της Βίβιαν Φρεντς &Ρος Κόλινς, (2002),  «Από το μηδέν στο Δέκα- η ιστορία των αριθμών»
Δραστηριότητες από Smile: Ρωμαϊκή Γραφή 1411  
Συνάντηση 3η: Οι αριθμοί μια παγκόσμια γλώσσα, διαφορετικοί τρόποι γραφής των αριθμών.
«Αραβικοί αριθμοί»: Από το βιβλίο της Βίβιαν Φρεντς &Ρος Κόλινς, (2002),  «Από το μηδέν στο Δέκα- η ιστορία των αριθμών» 
Δραστηριότητες από το εκπαιδευτικό πακέτο Smile : ό Ποιος αριθμός1786,  Αριθμοί Bengali 1913
Συνάντηση 4η:Αριθμητικά σύνολα (φυσικοί ακέραιοι και ρητοί αριθμοί.
Από τους φυσικούς στους ακεραίους και στα κλάσματα
Δημιουργία δραστηριοτήτων

Νοέμβριος 2012:
Συνάντηση 5η:Ιδιότητες αριθμών

Δραστηριότητες  από το εκπαιδευτικό πακέτο Smile :Πρώτοι αριθμοί 0308–το κόσκινο του Ερατοσθένη Αριθμητικά σύνολα 2246.

 Συνάντηση 6η: Πού  χρησιμοποιούμε τους αριθμούς; Με τους αριθμούς μετράω το χρόνο.
Δουλεύοντας σε ομάδες ερευνούν  τη χρήση των αριθμών (καθημερινές καταστάσεις δίνουν την ευκαιρία για την χρήση των αριθμών, των πράξεων αλλά και την πραγματοποίηση εκτιμήσεων. Για παράδειγμα, οι αγορές, οι εκπτώσεις, οι πληρωμές λογαριασμών, οι τραπεζικές συναλλαγές, οι μετρήσεις, τα ημερολόγια κ.ά.
«Πόσο κάνει;», «Χρησιμοποιώντας τα σώματά μας για να  μετράμε», «Τυποποίηση», « Ώρα για αντίστροφη μέτρηση» Από το βιβλίο της Βίβιαν Φρεντς &Ρος Κόλινς, (2002),  «Από το μηδέν στο Δέκα- η ιστορία των αριθμών» 


Συνάντηση 7η : Αριθμοί για παιχνίδι.  Τυχεροί και μαγικοί  αριθμοί.
«Αριθμοί για παιχνίδι», « Τυχεροί και μαγικοί  αριθμοί».
Από το βιβλίο της Βίβιαν Φρεντς &Ρος Κόλινς, (2002),  «Από το μηδέν στο Δέκα- η ιστορία των αριθμών» 

Δεκέμβριος 2013:
Συνάντηση8η: Πόσο μικροί μπορεί να είναι οι αριθμοί;
Κύτταρο και δομή του ατόμου (σύνδεση μαθηματικών και φυσικής )
Παρατήρηση με μικροσκόπιο (επίσκεψη στο ΕΚΦΕ Αλεξανδρούπολης) 

Συνάντηση9η : Μεγάλοι αριθμοί και Αστρονομία
Πλανήτες (σύνδεση μαθηματικών και Αστρονομίας )
Παρατήρηση με τηλεσκόπιο (Συνεργασία το Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης )

Ιανουάριος 2013:
Συνάντηση 10η-12η: Στοχαστικά Μαθηματικά (πιθανότητες- στατιστική).
Θα ασχοληθούμε με γνωστές και άγνωστες ιστορίες  «στοιχημάτων»  και προβλέψεων του μέλλοντος, «πώς μπορείς να πεις ψέματα με την στατιστική»  Επιπλέον, θα μας απασχολήσει η «Κοινωνική Στατιστική»
Ιστοσελίδες
·         http://www.unicef.gr/reports/inform/info_m.php(περιέχει τις βάσεις δεδομένων με τα κύρια στατιστικά στοιχεία της UNICEF)


Φεβρουάριος 2013:
Συνάντηση 13η - 15η : Ιστορία της Γεωμετρίας. Βασικές γεωμετρικές έννοιες
 Από την εμπειρική γεωμετρία των Αιγυπτίων στα αξιώματα του  Ευκλείδη.
Θα εργαστούμε με το ανοιχτό εκπαιδευτικό λογισμικό sketchpad το οποίο επιτρέπει την άμεση διαχείριση των μαθηματικών αντικειμένων και σχημάτων καθώς και την επεξεργασία τους από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Η δυνατότητα της κίνησης και της παρακολούθησης των αλλαγών των στοιχείων και των μεγεθών του σχήματος διευκολύνει τη διατύπωση και τον έλεγχο εικασιών και τον πειραματισμό στα Μαθηματικά .

Μάρτιος 2013:
Συνάντηση 15η - 18η : Χωρικές έννοιες.
Παρακολούθηση της ταινίας  Flatland και ανάγνωση αποσπασμάτων από το ομώνυμο βιβλίο.

Θεατρικό παιχνίδι με φιγούρες σχήματα –
Δημιουργία δρώμενου με ήρωες σχήματα στην επιπεδοχώρα.  

Απρίλιος 2013:
Συνάντηση 19η-20η: Τέχνες και Μαθηματικά
Σχέση μεταξύ Μαθηματικών και Ζωγραφικής.Από τα αγγεία της γεωμετρικής εποχής στον κυβισμό και τα χαρακτικά του Escher.Αναζήτηση πληροφοριών σε έγκυρες ιστοσελίδες.Οι μαθητές φτιάχνουν πόστερ και παράγουν δικά τους έργα.

Μάιος 2013:
Συνάντηση 22η   -22η :Αποτίμηση της δουλειάς και διάχυση των ιδεών του ομίλου στο σχολείο
Οργάνωση ημερίδας ή εβδομάδας μαθηματικών , με παρουσίαση παιχνιδιών, θεατρικών δρώμενων, ομιλιών, έκθεση των έργων των μαθητών κ.ά. στο χώρο του σχολείου.


ΩΡΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΩΣ
2
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Βιβλία : 
  •   Βίβιαν Φρεντς &Ρος Κολινς, (2002),  «Από το μηδέν στο Δέκα- η ιστορία των αριθμών» , εκδόσεις Καστανιώτη, Αθήνα
  • Edwin Abbot, (2008),Flatland: η Επιπεδοχώρα, εκδόσεις Αιώρα 
Διδακτικό πακέτο SMILE
Εκπαιδευτικό λογισμικό π.χ, Sketchpad.
Ταινία FLATLAND

Ιστοσελίδες:
http://en.wikipedia.org/wiki/Reptiles_%28M._C._Escher%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Reptiles_%28M._C._Escher%29
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CF%85%CE%B2%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
Προσωπικό υλικό

ΠΑΡΑΔΟΤΕΑ
 Προβλήματα/ σπαζοκεφαλιές και κουίζ με θέματα από την ιστορία των μαθηματικών εννοιών της  μορφής «ήξερες ότι …..» στην ιστοσελίδα του σχολείου
  Πόστερ με την ιστορία των μαθηματικών εννοιών
Οργάνωση μιας ημερίδας ή εβδομάδας, με παρουσίαση παιχνιδιών, θεατρικών δρώμενων, ομιλιών, έκθεση των έργων των μαθητών κ.ά., στο τέλος της χρονιάς .

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ κ.λπ.
Α. Το Παιδαγωγικό τμήμα του ΔΠΘ. Τον όμιλο θα υποστηρίξει επιστημονικά ο καθηγητής Διδακτικής των Μαθηματικών του ΔΠΘ, κ. Σακονίδης Χαράλαμπος
Β. Το Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης
Γ. Το ΕΚΦΕ Αλεξανδρούπολης

ΑΛΛΟ
 Για όσους μαθητές το επιθυμούν, θα υπάρχει ενημέρωση σχετικά με τη δυνατότητα και τις προϋποθέσεις συμμετοχής σε διαγωνισμούς μαθηματικών (π.χ. της Μαθηματικής Εταιρείας)


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.